Wednesday, September 2, 2009

Dah Puasa Dah ... Nak Raya Ler pulak ...

Assalamualaikum semua ... cewahhh .. macam ada yang baca blog aku ni ... blog yang sungguh terbiar .. pemalas betul owner blog ni nak update blog dia kan .. yang aku tau pemilik blog ni suka baca blog orang ... tang menulis malas ... blog kegemaran contoh blog kak maria ... blog gambit .. blog ramli ... dan ada lagi lah blog2 yang berbagai2 di dunia ini yang perlu dan tidak perlu di baca .... hehehe .....

perghhh ... hari aku menulis ni ramadhan dah hari ke 12 .. fuyoooo .. sedar tak sedar kan .. tak lama lagi nak raya .. macam biasa lah .. orang melayu .. tang raya ni semua kalut .. nak g shopping lah .. nak tukar tu lah .. tukar ni lah .. beli kuih lah .. buat kuih lah .. itu tak masuk nak anyam ketupat lah .. masak rendang lah ... perghhhh ... pening kan raya nie ... dah ler BONUS tak tau ada ker tidak ... macam HARAPAN tinggal HAMPARAN jer kot ... walaupun dalam UTUSAN ada tulis 'Ada bonus Raya?" ... hehehe .. nampak tanda soal tu ??? maka .. tunggu jer tanda soal itu dipadamkan sekiranya ada pengumuman dari PM .. leh gitewww ...

citer pasal kuih raya .. aku tgk ramai dah sibuk order kuih raya .. yang duk jual tu lebih ramai dari yang duk beli aku tgk .. pening pala .. aku macam biasa .. order jugak lah ... hehehe .. ala beli yang favorite2 jer ... malas nak beli byk2 ni .. kang aku juga yang kene habiskan ... wakakaka .. patut ler badan membesar bagai johan .... so aku pun cuti 3 hari tu maka kununnya berhasrat membuat kuih raya .. acara merasmikan oven kat umah ... nak buat kuih biskut bagai .. malas kan nak adun2 .. nak uli2 ... nak potong2 .... so aku buatlah kuih yang simple jer ... ini sebenarnya acara nak bagi my mum test rasa ... kot2 tak sedap .. so kene ubah ... maka bermulalah acara membuat "Cornflakes Madu" .... resepinya ada seperti di bawah ... aku main buat jer .. korang ubah2 ler mengikut kesesuaian masing2 ... hehehe ...


RESEPI CORNFLAKE MADU



Bahan-bahan

Cornflake - 2 kotak nestle corn flakes
Madu - 1 1/2 cawan
Gula - 1 cawan
Majerin planta - 1 cawan
Badam Hancur - 1/2 cawan
Chocolate rice - tabur
Cup kertas

Cara-cara

Panaskan majerin. Masukkan gula dan madu. Kacau perlahan-lahan sampai gula hancur. Tuangkan cornflakes dalam bekas yang besar. Masukkan sedikit demi sedikit bahan-bahan yang dah masak tu dalam cornflakes. Kacau pelahan-lahan untuk rata sebatikan antara kedua-dua bahan.Guna sudu kecil untuk masukkan cornflakes dalam cup kertas. Taburkan chocolate rice dan badam hancur kat cornflakes tu.Masukkan kat dalam oven dalam 5 minit aje.Dah masak.
Better masuk oven coz cornflakes tu akan bercantum. Kalau tak, susah nak makan.
So gambar di bawah adalah hasil nya .. kalau mengikut sukatan di atas .. leh dapat dalam 500 keping .. bergantung pada saiz cup kertas lah .. aku haritu dapat dalam 260 keping .. perghhh .. gigih ni ... dah bagi my mum dan adik beradik rasa .. dan juga kawan2 .. semua kata ok .... siap ada yang suruh aku buat .. pack cantik2 .. dan jual kat pasar ramadhan ... aiyorrkkkk .... motiff sangat .... hehehehe .... harus lepas ni jual kuih katanya ....

so dah tulis resepi kat atas tu buatlah ekk kalau rajin ... kalau nak aku buat .. meh datang umah .. kita wat sama2 .. baru meriah .... hehehe ..... selamat berpuasa .. dan selamat bergumbira ... :D

2 comments:

Kak M said...

x bagi kat jiran ke?

Misya Idris said...

thanks for sharing the recipe. sedap ar, ari tu acap bagi satu bekas je tak cukup.berebut2 kitorng makan. hehehehehhehe..